• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5801 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير

مسعود پزشكيان دهقان فداكار ميهن

علي آهنگر

دهقاني هم كرده است. بيل زده است، درخت كاشته است، به پايش جوي آبي كشانده است. درختش كم كم برگ و باري آورده است، در خنكايش دل هر رهگذر را ربوده است. ادوارد شواردنادزه، آن گرجي سپيدموي در مقدمه كتاب «آزادي آينده را رقم مي‌زند» به نقل از يك ضرب‌المثل خارجي مي‌نويسد: هر انساني در طول زندگي و حياتش پنج كار را بايد انجام بدهد: ازدواج كند، فرزنداني تربيت كند، خانه‌اي بسازد، چند درخت بكارد و يك كتاب بنويسد و مسعود پزشكيان همه اين كارها را در طول زندگي با كفايتش انجام داده. چنين انسان وارسته و بي‌نياز در مرحله‌اي از زيستن و حيات قرار مي‌گيرد كه ابراهام مازلو، پدر روان‌شناسي انسان‌گرايانه و نگارگر كتاب انگيزه و شخصيت، در نظريه سلسله مراتب نيازها او را در مرتبه خودشكوفايي مي‌نشاند. خودشكوفايي در نظريه مازلو، به حالتي از رهايي و وارستگي اشاره دارد كه در آن شخص به توانايي‌هاي كامل خود دست يافته و حالا اين توانايي‌هاي خود را به‌ طور كامل به منصه ظهور و بروز مي‌رساند.

برخي از ويژگي‌هاي وارستگان به خودشكوفايي دست يازيده عبارتند از: پذيرش واقعيت‌ها، خودپذيري و ديگرپذيري، خلاقيت و خودانگيختگي، تمركز بر مشكلات بيروني و داشتن تجربه‌هاي گرانمايه.
حال بنگريم كه آيا چنين ويژگي‌هايي در مسعود پزشكيان كه مي‌خواهد در رهايي و آزادگي دهقان فداكار، در سرماي زمستان و در تاريكي هول‌انگيز كوهستان، جامه از تن به درآورده، آتش زند و ميهني را جاني دوباره ببخشد، وجود دارد يا خير؟
بررسي سال‌ها سوابق كاري و شنيدن سخن‌هاي پيشين و بيان‌هاي انتخاباتي او در اين چند روز نشان مي‌دهد كه‌ او سخاوتمند چنين موهبت‌هايي است.
۱-  پذيرش واقعيت‌ها: بررسي ديدگاه‌ها و مواضع پزشكيان در موضوع‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه او به مساله‌هاي واقعي و مشكلات جامعه مي‌پردازد و تلاش مي‌كند تا راه‌حل‌هاي عملي را از مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان بيابد و ارائه بدهد.
۲ - خودپذيري و ديگرپذيري: پزشكيان معمولا در سخنان و گفت‌وگوهايش به احترام به نظرات ديگران و پذيرش تنوع ديدگاه‌ها تأكيد مي‌كند. او بر وحدت و انسجام همه گروه‌ها در درون نظام وجهه همت نشان مي‌دهد. اين بيانگر ظرفيت بالاي او براي پذيرش و احترام به ديگران است.
۳- خلاقيت و خودانگيختگي: در دوران فعاليت‌هاي اجرايي و سياسي‌اش - به‌خصوص زماني كه وزير بهداشت و درمان بود - به نوآوري‌ها و اجراي برنامه‌هاي جديد در نظام بهداشت و درمان توجه نشان داده است.
۴-  تمركز بر مشكلات بيروني: كارنامه او نشان مي‌دهد كه او به جاي تمركز بر مسائل شخصي و حزبي، به حل مشكلات اجتماعي و بهبود شرايط مردم اهميت داده است. او مي‌داند و ابراز كرده است كه بخش بزرگي از راه‌حل مشكلات در ايجاد تعامل و گفت‌وگو و رابطه با جهان خارج است.
۵-  داشتن تجربه‌هاي گرانمايه: از آنجا كه او در مقام‌هاي مختلف اجرايي و سياسي از دولت تا مجلس فعاليت كرده و تجربه‌هاي زيادي در مديريت و كار با گروه‌هاي مختلف دارد، تجربه‌هاي گسترده و عميقي در طول دوران حرفه‌اي خود در كار با گروه‌ها، اشخاص و افراد اندوخته است.
پس مي‌توانيم دريابيم كه مسعود پزشكيان اكنون به عنوان شخصيتي به خودشكوفايي رسيده، چونان دهقان فداكار ميهن، دامن همت به كمر بسته و مي‌خواهد و مي‌تواند گره‌گشاي مشكلات و بحران‌هاي بر هم انباشته شده كشور باشد. با همه اين ويژگي‌ها، اما مسعود پزشكيان براي جلب نظر راي‌دهندگان و افزايش مشاركت عمومي در پاي صندوق‌هاي راي بايد قول‌هاي واضح و آشكاري هم بدهد. او بايد بگويد با قشر عظيم بازنشستگان كشوري و لشکري چه مي‌كند؟ با انبوه كارمندان چطور؟ او بايد به آشكاري بيان كند با ناترازي انرژي و به ويژه گاز و برق چه مي‌كند؟ آيا مي‌خواهد ناترازي بحران‌زاي گاز را از طريق واردات گاز از روسيه جبران ‌كند يا به توسعه پارس جنوبي همت مي‌ورزد؟ با مساله برجام و اف‌اي‌تي‌اف دقيقا چه رويكرد و برنامه‌اي دارد؟ براي ايجاد تنوع در بازار فروش نفت و جلوگيري از ارزان‌فروشي و بازگشت پول نفت به داخل كشور به روشني چه طرح و برنامه‌اي دارد؟ با اينترنت و فيلترينگ و فضاي كسب و كار مجازي دقيقا چه مي‌خواهد بكند؟
پاسخ روشن و آشكار به اين سوال‌ها و بسياري ديگر سرنوشت او و آينده انتخابات چهاردهم را رقمي به نيكويي و بهبودي مي‌زند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون